Back to top

Ακύρωση αεροπορικών πτήσεων-δικαιώματα επιβατών

Oι ματαιώσεις και ακυρώσεις πτήσεων λόγω του COVID-19 προκαλούν σοβαρή αναστάτωση και ταλαιπωρία στους επιβάτες. Η επίκληση της ανωτέρας βίας εκ μέρους των αερομεταφορέων δίνει το δικαίωμα στους επιβάτες να διεκδικήσουν την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου ή τη μετάθεση της πτήσης. Προκειμένου ο επιβάτης να ασκήσει αγωγή αποζημίωσης κατά της εταιρείας μπορεί να προσφύγει κατ΄ επιλογή του είτε στο δικαστήριο αναχωρήσεως είτε στο δικαστήριο αφίξεως του αεροσκάφους είτε στο δικαστήριο που ο αερομεταφορέας έχει την έδρα του.

Συγκεκριμένα με την από 13.04.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου ορίστηκε ότι για το χρονικό διάστημα από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, , ισχύουν αναγκαστικά τα εξής:

Απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου αεροπορικών εισιτηρίων, προς επιβάτες, που προκύπτουν εξαιτίας ματαιώσεων πτήσεων στο χρονικό διάστημα από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, εφόσον προβλέπονται από την ευρωπαϊκή ή εθνική νομοθεσία, ικανοποιούνται με την παροχή προς τους δικαιούχους πιστωτικού σημειώματος ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης.

Το πιστωτικό σημείωμα εκδίδεται από τον αερομεταφορέα και έχει ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια του δεκαοκτάμηνου, ο δικαιούχος του πιστωτικού σημειώματος μπορεί οποτεδήποτε να κάνει χρήση αυτού σε οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου του αερομεταφορέα. Μέχρι τη λήξη του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλή δεν καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή.

 Η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή, εφόσον παρέλθουν δεκαοκτώ μήνες από την έκδοση του πιστωτικού σημειώματος και αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί.

Οι διατάξεις της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου εφαρμόζονται αναγκαστικά και σε συμβάσεις, στις οποίες έχει συμφωνηθεί μεταξύ των μερών, ως εφαρμοστέο όχι μόνο ελληνικό αλλά και αλλοδαπό δίκαιο, εφόσον τα σχετικά δικαιώματα προβλέπονται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 261/2004 σε περίπτωση ματαίωσης μιας πτήσης με υπαιτιότητα του αερομεταφορέα, οι επιβάτες δικαιούνται:

  • Βοήθεια και επιπλέον παροχές από τον αερομεταφορέα (γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα του χρόνου αναμονής τους, διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος.
  • Επιστροφή χρημάτων ή μεταφορά με άλλη πτήση
  • Αποζημίωση από τον αερομεταφορέα

Δικαίωμα αποζημίωσης

Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κανονισμού ο επιβάτης λαμβάνει αποζημίωση σε περίπτωση ματαίωσης της πτήσης, η οποία καθορίζεται αναλόγως της χιλιομετρικής απόστασης της πτήσης, και καταβάλλεται άμεσα χωρίς καθυστέρηση. Ειδικότερα καταβάλλονται: α) 250 ευρώ για όλες τις πτήσεις έως και 1500 χιλιομέτρων, β) 400 ευρώ για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1500 χιλιομέτρων και όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1500 και 3500 χιλιομέτρων και γ) 600 ευρώ για όλες τις πτήσεις που δεν εμπίπτουν στα ανωτέρω.

Για τον προσδιορισμό της σχετικής απόστασης, λαμβάνεται ως βάση ο τελευταίος προορισμός στον οποίο ο επιβάτης θα φθάσει καθυστερημένα μετά την προγραμματισμένη ώρα άφιξης.

Η αποζημίωση καταβάλλεται σε ρευστό, με ηλεκτρονικό τραπεζικό έμβασμα, με τραπεζική εντολή ή επιταγή, ή, εφόσον συμφωνήσει ενυπογράφως ο επιβάτης, με ταξιδιωτικά κουπόνια (voucher) ή/και άλλες υπηρεσίες.

Ωστόσο ο αερομεταφορέας δεν υποχρεούται να καταβάλλει αποζημίωση αν η ματαίωση της πτήσης οφείλεται σε  έκτακτες περιστάσεις, οι οποίες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.

Ειδική περίπτωση ακύρωσης της πτήσης λόγω ανωτέρας βίας αποτελεί και η εξάπλωση της πανδημίας του COVID-19, όπου οι επιβάτες δεν δικαιούνται αποζημίωση, σύμφωνα με τον «κανονισμό της ΕΕ 261/2004 και το ΠΔ 7/2018 για τις ειδικές περιστάσεις».

 

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΠΙΣΩ ΣΤΑ ΝΕΑ